Učitelé a učitelky se podílejí na přípravě nového programu finančního vzdělávání

Společné setkání plné sdílení i novinek

„Těšíme se na to, až budou všechny výukové materiály na jednom místě a přehledně dohledatelné. Až budeme mít více pomůcek, které můžeme při výuce finančních témat používat. Až se sami budeme moci spolehnout, že jsou podklady aktuální.“ Tato přání se ozývala na již třetím setkání členů panelu škol zapojených do příprav našeho inovativního programu finančního vzdělávání. Účast byla velmi početná. Na jediném místě se na celodenním říjnovém setkání plném sdílení novinek, pojmenování očekávání a předání konstruktivní zpětné vazby, setkalo více než čtyřicet učitelů a učitelek ze škol napříč Českem. Cíl setkání byl jasný: osobně se setkat, dozvědět se novinky, sdílet tipy a potřeby z výuky finančních témat a předat nám zpětnou vazbu k prvním hotovým metodickým materiálům, které vznikly nyní na podzim. 

První krůčky máme úspěšně za sebou

V úvodu setkání jsme si společně zrekapitulovali, co všechno se nám za letošní rok už povedlo. Do panelu škol, tedy skupiny škol, které nám pomáhají s přípravou nového programu finančního vzdělávání, je zapojeno již 28 škol z různých regionů. Od počátku fungování panelu a prvního setkání na jaře tohoto roku nám tyto školy pomohly definovat obsah i formu kvalitního finančního vzdělávání pro všechny děti v Česku. Zapojily se například do připomínkování výukových materiálů pro projektový den na téma rodinné finance, nebo do tvorby nového ŠVP (školního vzdělávacího programu) pro finanční vzdělávání. A v srpnu na historicky první letní škole si mohli zástupci z panelu škol přímo vyzkoušet chystané podklady ke krátkým aktivitám, které mohou při výuce finančních témat využívat a hravou formou tak dětem předávat kompetence pro finanční zdraví. Více o letní škole se dozvíte zde.

„Jelikož jsme škola, na které finanční gramotnost vyučujeme jako samostatný předmět a začleňujeme ji i do ostatních předmětů, budou se nám materiály a pracovní listy, které se tady tvoří, velmi hodit. Určitě mi to pomůže a zjednoduší přípravu na hodiny a zkvalitní výuku,“ řekl o materiálech, které aktivně pomáhají školy z pilotního panelu připravovat, Tomáš Kuník, učitel na 1. základní škole Plzeň. Vzdělávací materiály, které v těchto dnech za přispění aktivní podpory zástupců panelu škol vznikají, mají být nejen přehledné, snadno a rychle využitelné během jednotlivých vyučovacích hodin či celých projektových dní, ale především založené na kompetenční výuce. Navíc zasazené do moderního, a hlavně pro děti atraktivního digitálního prostředí. Celý koncept chystaného digitálního prostředí pro učitele, učitelky i děti a dospělé, byl na podzimním setkání představen všem přítomným, kteří se k nám nepřidali v srpnu na letní školu. Nám se díky tomu sešla další cenná zpětná vazba a konkrétní připomínky, co by se dalo vymyslet ještě lépe, abychom docílili co nejlepší použitelnosti pro školy různých zaměření i velikostí.

Sdílení zkušeností s materiály přímo ze škol

Kromě debaty o digitálním prostředí a metodice se v odpolední části setkání diskutovalo také o chystaném rozvoji učitelů a učitelek a o nástrojích, které pomohou s finančním vzděláváním i jim samotným. Na závěr měli všichni zúčastnění možnost sdílet zkušenosti s praktickým využitím prvních pilotních metodických materiálů, které měli možnost zkoušet přímo u sebe ve školách. Ukázalo se například, jak se dají vzdělávací aktivity k finančnímu vzdělávání skvěle využít nejen v hodinách matematiky, ale s trochou invence klidně i ve výuce cizích jazyků. A to je přesně ten důvod, proč na všech materiálech aktivně spolupracujeme přímo se školami. „Potřebujeme mít k dispozici materiály s příklady z praxe, které se dají rychle vytisknout a použít při výuce. Aby si je učitel mohl vzít do hodiny, když ví, že mu zbyde 15 minut čas, a odučit jenom rychlou vložku k finančnímu tématu. Hlavní je, aby materiály byly tvořeny přímo s lidmi z praxe a s námi ze škol, to se mi líbí. Ne, že někdo něco vymyslí a nám do škol následně vnutí,“ hodnotí přínos účasti v panelu škol Jan Brožek, učitel ze Základní školy Choltice.

Společně budeme #silnějšídíkyvzdělávání

Nemluvilo se však pouze o tom, co se už povedlo, účastníci a účastnice setkání se také dozvěděli, co všechno nás společně ještě čeká a na co se svých školách mohou, díky svému zapojení do pilotního panelu škol, těšit do konce tohoto roku a co se bude dít v roce 2024.

Děkujeme všem zúčastněným školám za aktivní pomoc s přípravou nového vzdělávacího programu a těšíme se na další setkání!