Jak měníme pohled na finanční vzdělávání?

Na konci srpna jsme přivítali nadšené účastníky a účastnice na naší historicky první letní škole věnované finančnímu vzdělávání. V klidném a inspirativním prostředí Jizerských hor jsme se setkali s učiteli z našeho pilotního panelu škol, abychom se společně posunuli o kus dál v dosažení společného snu: vybudovat vzdělávací program, který rozvine klíčové kompetence dětí v souladu s trendy 21. století. Jde nám o to, aby v dospělosti mohly tyto dovednosti, znalosti a postoje využít ve prospěch svého finančního zdraví.

Aktivity letní školy se odvíjely od našeho společného ambiciózního cíle, zpřístupnit všem dětem z naší republiky kvalitní finanční vzdělávání. Na letní škole proto nechyběla ani skupina metodických odborníků, kteří spolu s námi vymýšlejí a postupně vytvářejí metodickou základnu, díky níž vznikne spousta výukových materiálů a digitální prostředí pro školy a děti.

Jak na kompetence pro finanční zdraví?

Potřebuji hlavně načerpat inspiraci, jak na to. Jsem sice pedagožka s letitými zkušenostmi, ale stále nevím, jak výuku finanční gramotnosti správně a poutavě uchopit,“ odpovídá na dotaz, proč se na letní školu přihlásila, Kateřina Mazochová ze základní školy Velvary. Jakými poutavými způsoby a metodami lze finanční vzdělávání předat dětem a zařadit do hodin běžné výuky, se účastníci a účastnice letní školy mohli dozvědět hned v úvodním bloku prvního dne. Během něj jsme představili první návrhy digitálního prostředí určeného učitelům, učitelkám i dětem. „Společná diskuse potvrdila, že důležité je hlavně děti zaujmout, aby měly zájem rozvíjet své finanční kompetence a bavilo je toto náročné téma poznávat. Náš koncept chystaného digitálního prostředí pro pedagogy a pro děti sklidil u všech účastníků a účastnic velké nadšení. A v nás radost a ujištění, že díky společnému úsilí, které jsme dosud novému programu finančního vzdělávání věnovali, vznikají reálné obrysy nových moderních materiálů a nástrojů a ubíráme se správným směrem,“ hodnotí spolupráci s pedagogy projektový manažer NČS Vlastimil Vaněk.

Večerní táborovou hru, zaměřenou na trénink a rozvoj kompetencí nezbytných pro finanční zdraví, si s dětskou hravostí i nadšením vyzkoušeli všichni. Následná zábava u ohně byla už jen milou třešničkou na dortu prvního dne letní školy.

Vzdělávání bude zábava!

Druhý den se tématem staly kompetence a způsob, jak je vyučovat. Představili jsme, jak kompetenční přístup zapracováváme do všech metodických materiálů, které pro náš nový program finančního vzdělávání vznikají. Učitelé měli možnost s námi a s metodiky diskutovat náš pohled na kompetenční rámec finančního vzdělávání, sdílet své odborné zkušenosti a poskytnout cennou zpětnou vazbu ohledně snadné aplikace do běžného školního prostředí. „Potřebujeme ucelenou koncepci i materiály s přesným popisem, jak je používat. Vše by mělo být zábavnou formou, ne jen přednášením. Prostě tak, aby děti téma bavilo,“ odpověděla učitelka Hana Trundová ze základní školy Šlapanice na otázku, co jí nyní pro kvalitní výuku finanční gramotnosti schází.

Zapojení pilotního panelu škol do finalizace kompetenčního rámce i vytvářených výukových aktivit a projektů jsme si pochvalovali nejen my, ale také přítomní účastníci letní školy. „Líbí se mi zápal, se kterým ty věci děláte. A moc se mi líbí, že se opíráte o zkušenosti nás učitelů, že je tu velká interakce s námi ze škol,“ řekla nám učitelka Ivana Holanová ze ZŠ Kamenná stezka v Kutné Hoře.

Odpolední část druhého dne letní školy strávili všichni praktickým zkoušením našich metodických materiálů, aktivit a projektů, díky kterým mohou dětem v hodinách i během projektových dnů předávat zábavnou formou potřebné znalosti, dovednosti a postoje. Zpětná vazba, kterou jsme získali, pro nás byla velmi zásadní. Víme díky tomu, jak máme vznikající metodické podklady a nástroje upravit a přizpůsobit, aby byly využitelné pro co nejvíce učitelů ve školách, ale klidně i pro širokou veřejnost v budoucnu.

V podvečer si mohli všichni účastníci a účastnice zahrát deskovou hru Cesta životem, která se zaměřuje na problematiku trhu práce a srovnání zaměstnání s podnikáním. Deskovka, kterou vymyslel a vytvořil jeden z metodiků tvořících s námi kompetenční rámec finančního vzdělávání Petr Liška, vznikla jako školní projekt na Fakultě financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze a testovala se na základních a středních školách na Vysočině. Hru, která je ideální k výuce na druhém stupni základních škol a na středních školách, si hned několik účastníků pořídilo do svých hodin.

Poslední den letní školy už se nesl v uvolněnějším odpočinkovém duchu. Sdíleli jsme naše tipy na využití umělé inteligence ve výuce a navzájem se tím ujistili, že se nemusí jednat o hrozbu, naopak. Může to být velmi dobrý sluha, pokud se ji my sami, a především děti ve školách, naučíme správně využívat.

Společně budeme #silnějšídíkyvzdělávání

Shrnutí a zhodnocení společných dní letní školy přineslo vzájemné ujištění, že máme dobře nakročeno, jdeme správným směrem a můžeme se těšit na pokračování naší výpravy, na jejímž konci čeká lepší finanční budoucnost a děti s kompetencemi potřebnými pro zdravý finanční život.

Setkání se mi moc líbilo. Přijela jsem s určitými obavami, jak to tady bude probíhat. Bylo to velmi otevřené, velmi přátelské a necítila jsem se tady nijak nepatřičně. Bylo super slyšet, co všechno vznikne! Jen je mi hrozně líto, že to ještě není a že to ještě nemůžu nikde použít. Mám teď velkou chuť a inspiraci to dělat,“ zhodnotila svou účast učitelka ZŠ Filipka v Brně Kristýna Daňková.