O prázdninách vyrazila naše kolegyně, projektová manažerka finančního vzdělávání Dagmar Biersaková pro inspiraci na letní školu pořádanou University of Tallinn v Estonsku. Právě estonský vzdělávací systém je považovaný za jeden z nejlepších na světě, a to nejen díky propracované strategii finančního vzdělávání, ale i díky využívání nových technologií a moderních digitálních platforem přímo ve výuce. Jaké zážitky si Dagmar odvezla a co pro ni bylo největším překvapením?
Letní škola s podtitulem „Innovate and Educate“ se konala přímo v hlavním estonském městě Tallinnu od 29. 7. do 2. 8. Velmi pestrá směsice účastníků z celého světa (například Velká Británie, Gruzie, Turecko, Hong Kong) prozkoumala na příkladu estonského vzdělávacího systému strategie na úrovni státu, ale zabývala se také dalším směřováním vzdělávacích systémů a nejnovějšími trendy na školách. Společně si také vyměnila řadu poznatků a informací o národních vzdělávacích systémech - o výhodách, ale i problémech, které dané státy zrovna řeší. „To bylo velice inspirující i tím, jak moc různorodá naše skupina byla,“ uvedla Dagmar Biersaková.
O prázdninách vyrazila naše kolegyně, projektová manažerka finančního vzdělávání Dagmar Biersaková pro inspiraci na letní školu pořádanou University of Tallinn v Estonsku. Právě estonský vzdělávací systém je považovaný za jeden z nejlepších na světě, a to nejen díky propracované strategii finančního vzdělávání, ale i díky využívání nových technologií a moderních digitálních platforem přímo ve výuce. Jaké zážitky si Dagmar odvezla a co pro ni bylo největším překvapením?
Letní škola s podtitulem „Innovate and Educate“ se konala přímo v hlavním estonském městě Tallinnu od 29. 7. do 2. 8. Velmi pestrá směsice účastníků z celého světa (například Velká Británie, Gruzie, Turecko, Hong Kong) prozkoumala na příkladu estonského vzdělávacího systému strategie na úrovni státu, ale zabývala se také dalším směřováním vzdělávacích systémů a nejnovějšími trendy na školách. Společně si také vyměnila řadu poznatků a informací o národních vzdělávacích systémech - o výhodách, ale i problémech, které dané státy zrovna řeší. „To bylo velice inspirující i tím, jak moc různorodá naše skupina byla,“ uvedla Dagmar Biersaková.
Účastníci se také věnovali inovacím a změnám ve školství, debata vedla k tomu, jak změny prosazovat a uvést do praxe. „Hlavní myšlenka, která na závěr zazněla, byla, že potřebujete zejména podporu lidí, kteří vám i té změně věří,“ doplnila Dagmar Biersaková. Kromě workshopů, přednášek a diskuzí, vyrazili účastníci letní školy také do terénu. „Navštívili jsme dvě školy. Každá byla úplně jiná: jedna velice elitní přímo v zálivu Baltského moře a druhá na největším rusky mluvícím sídlišti v celém Estonsku. Jedno ale měly společné - jako ředitelé tam působili opravdoví lídři. Mají jasné cíle a ví, jak jich chtějí dosáhnout. Působí víc jako takové HR pro žáky, učitele i samotné rodiče, kteří se často do dění ve škole zapojují,“ upozornila na jeden z nejzásadnějších poznatků Biersaková, pro kterou byla velmi přínosná i diskuze o našem školství s dalšími českými účastnicemi výjezdu. „Z konference si odnáším opravdu spoustu poznatků, které budu chtít určitě promítnout do našeho programu finančního vzdělávání,” uzavřela Biersaková.
Účastníci se také věnovali inovacím a změnám ve školství, debata vedla k tomu, jak změny prosazovat a uvést do praxe. „Hlavní myšlenka, která na závěr zazněla, byla, že potřebujete zejména podporu lidí, kteří vám i té změně věří,“ doplnila Dagmar Biersaková. Kromě workshopů, přednášek a diskuzí, vyrazili účastníci letní školy také do terénu. „Navštívili jsme dvě školy. Každá byla úplně jiná: jedna velice elitní přímo v zálivu Baltského moře a druhá na největším rusky mluvícím sídlišti v celém Estonsku. Jedno ale měly společné - jako ředitelé tam působili opravdoví lídři. Mají jasné cíle a ví, jak jich chtějí dosáhnout. Působí víc jako takové HR pro žáky, učitele i samotné rodiče, kteří se často do dění ve škole zapojují,“ upozornila na jeden z nejzásadnějších poznatků Biersaková, pro kterou byla velmi přínosná i diskuze o našem školství s dalšími českými účastnicemi výjezdu. „Z konference si odnáším opravdu spoustu poznatků, které budu chtít určitě promítnout do našeho programu finančního vzdělávání,” uzavřela Biersaková.
Co je typické pro estonské školy?
- Lídr ve vedení
- Práce s rodiči
- Jasně stanovené cíle a vize školy, které jsou tvořeny přímo učitelským sborem