V polovině srpna jsme se již podruhé setkali na naší letní škole s učiteli a učitelkami, kteří se podílejí na vzniku našeho vlastního programu finančního vzdělávání. Tentokrát v malebném prostředí Lesních lázní Zvánovice. Naše letní škola se opět stala místem, kde jsme se mohli společně zaměřit na další inovace v oblasti finančního vzdělávání a budování moderní platformy, která pomůže dětem lépe pochopit finanční svět a výzvy 21. století.
Během těch několika společných dní jsme si připomněli nejen uplynulá inspirativní setkání, spoustu odvedené práce na přípravě metodických materiálů a intenzivní testování ve školách, ale užili jsme si i společnou zábavu.
Učitel v roli tvůrce bezpečného prostředí ve třídě
Odpoledne prvního dne letní školy bylo věnované workshopu vedeném Veronikou Vidlákovou a Barbora Pecháčková Uchytilová z Fóra pro prožitkové vzdělávání na téma Bezpečné prostředí ve třídě. „99 % pravidel jsou jen mrtvá hesla. Je opravdu potřeba školou žít. Také by jich mělo být jen pár a postupně je rozvíjet nebo přidávat další,” sdílel svou zkušenost s budováním bezpečného prostředí Karel Minařík, ředitel ZŠ Partyzánská v České Lípě. O tom, jak je důležité nastavit si pravidla budující bezpečné prostředí ve třídě, co k němu přispívá a jak je nezbytné se danými pravidly kolektivně řídit, účastníci následně aktivně diskutovali.
Moderní digitální platformu finančního vzdělávání šijeme na míru učitelům
Dopolední část druhého dne letní školy se nesla v duchu workshopů věnovaným budování naší nové platformy finančního vzdělávání. Cennou zpětnou vazbu jsme sbírali nejen k desítkám nových metodických materiálů zpracovaných do hravé formy digitální výuky, ale také k části platformy určené samotným pedagogům a jejich rozvoji v oblasti finančních témat, či vzhledu a obsahu domovské stránky celé platformy. A že jsme měli co ukazovat! Již tento podzim zpřístupníme beta verzi programu s desítkami zábavných metodik s edukativními videi a zábavnými minihrami vybraným školám napříč celým Českem.
„Opravdu moc se těším, až bude program v plném provozu, protože to, co jsme tady zatím viděli, je opravdu skvělé. Konečně se nám učitelům dostává do rukou nástroj, kde máme celou škálu různých metodik a připravených hodin. To mi skutečně ulehčí tu práci při přípravě a může se opravdu soustředit na to, abych dětem předal kvalitní finanční základy,” hodnotí naši platformu Jakub Šimek, učitel ze ZŠ Hrob.
Odpoledne nám Barbora Halířová a Aneta Pešková Horká z Institutu prevence a řešení předlužení přiblížily tíživé téma “Zadlužení jako stigma”. Výklad o tom, jak moc je situace vážná, co k zadlužení společnosti vede a jaké jsou možnosti pomoci, zakončili všichni účastníci i společnou diskuzí a sdílením osobních zkušeností ze svých tříd. „Učte děti raději to, jaká mají práva a kde si mohou říci o pomoc, místo znalostí o produktech a terminologii,” podtrhla naši formu kompetenčního vzdělávání Barbora Halířová, dluhová poradkyně, lektorka a metodička z Institutu prevence a řešení předlužení. Těžké téma pomohla naslouchajícím učitelům a učitelkám nakonec uvolnit týmová hra znázorňující nesnadnou cestu z dluhů, která ale měla pro všechny hráče šťastný konec, právě díky společné kooperaci a pomoci.
Po práci legraci, i na letní škole
Dva dny plné intenzivních debat, sdílení a přemýšlení o inovacích ve finančním vzdělávání však nebyly jen o práci. Užili jsme si společně i odpolední venkovní týmovou hru rozvíjející kompetence, jako jsou spolupráce, odolnost, schopnost řešit problémy a kritické myšlení. Z lesa se vrátily všechny soutěžní týmy bez újmy, i když jeden z nich šel celou trasu opačným směrem. Večerní předávání medailí a dortu vítěznému týmu, společný tanec za doprovodu živé hudby kapely Okko i taneční lekce nás všechny budou nabíjet pozitivní energií snad celý nový školní rok.
Společně budeme #silnějšídíkyvzdělávání
„Já nový program finančního vzdělávání vnímám jako úplně první digitální učebnici finanční gramotnosti se spoustou hotových metodik. Je to velmi zajímavé pro učitele, ale hlavně pro žáky, protože je to hodně nadčasové. A myslím si, že nic takového na trhu není. Já jsem si pár metodik vyzkoušela a děti to moc bavilo. Takže bude fajn, když si to pedagogové sami vyzkouší a nebudou se bát,” shrnula svou zkušenost s používáním naší platformy Terezie Jelínková, učitelka ze ZŠ Ústí nad Labem.
Máme radost z toho, jakou zpětnou vazbu jsme si z letní školy odvezli, a těšíme se, až zpřístupníme naše pojetí finančního vzdělávání všem dětem v Česku.