Víte, že podle vzdělávacího programu Začít spolu (ZaS) se v Česku vyučuje už třicet let? Za tu dobu jím prošlo přes 20 000 učitelů a do jeho sítě se zaregistrovalo více než 160 mateřských a základních škol. Vzdělávací program Začít spolu je koncept založený na respektujícím přístupu a aktivní roli dítěte. I proto jsme rádi, že jsme mohli podpořit aktuální výzkum Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, který upřesnil, jaké benefity koncept dětem přináší.
Ve světě je program Začít spolu známý pod názvem Step by Step a zastřešuje ho organizace ISSA, která má zastoupení ve více než 40 zemích světa. Kvalita pedagogické práce v programu je definována standardy Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Program Začít spolu je plně v souladu s požadavky hlavního vzdělávacího proudu. Dokáže u žáků posilovat schopnosti, které hlavní vzdělávací proud systematicky nepodporuje - zejména metakognici, tedy schopnost žáků sledovat, posuzovat a rozvíjet jejich vlastní učení.
Až dosud ale nikdy neproběhl žádný výzkum, který by podpořil to, co učitelé i děti v program Začít spolu tuší už dávno. V letech 2021–2023 proto proběhlo výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké schopnosti potřebné v životě u dětí program rozvíjí. Do výzkumu bylo zařazeno 517 žáků čtvrtých a pátých tříd základních škol z celé České republiky. Realizovali ho s podporou Nadace ČS výzkumníci z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Zde jsou nejdůležitější výstupy výzkumného šetření o benefitech programu Začít spolu:
Žáci se ve školách Začít spolu:
- cítí lépe než děti z běžných škol
- mají vyšší intelektové a školní postavení
- méně podléhají úzkosti ze školního prostředí
- rády pobývají ve škole, její prostředí nevnímají jako soutěživé
- vykazují vyšší úroveň emočních schopností
- vykazují vyšší kreativní schopnosti
- ve srovnání s běžnými třídami si vedou lépe v čtenářské gramotnosti
- významně lépe řeší komplexní matematické úlohy
Zde jsou nejdůležitější výstupy výzkumného šetření o benefitech programu Začít spolu:
Žáci se ve školách Začít spolu:
- cítí lépe než děti z běžných škol
- mají vyšší intelektové a školní postavení
- méně podléhají úzkosti ze školního prostředí
- rády pobývají ve škole, její prostředí nevnímají jako soutěživé
- vykazují vyšší úroveň emočních schopností
- vykazují vyšší kreativní schopnosti
- ve srovnání s běžnými třídami si vedou lépe v čtenářské gramotnosti
- významně lépe řeší komplexní matematické úlohy
Děti, které chodí do škol Začít spolu, se tam cítí lépe, trpí méně úzkostmi ze školního prostředí. To vnímají jako bezpečné a méně soutěživé (ve srovnání s žáky běžných škol). Zároveň umí lépe vyhodnotit své schopnosti a především řídit svůj vzdělávací a poznávací proces, jsou zodpovědnější a samostatnější. Ve školách a třídách ZaS se učí v souvislostech, zdůrazňuje se aktivní role žáků, pracuje se s reflexí a sebereflexí, chyba je užívána jako účinný nástroj učení.