Učitelé & ředitelé Nadace ČS

Učitelé si na letní škole Global Teacher Prize předávali inspiraci k výuce

Učitelé si na letní škole Global Teacher Prize předávali inspiraci k výuce
Generálním partnerem cen Global Teacher Prize je Nadace České spořitelny.

Badatelský přístup k vyučování, formativní hodnocení nebo well-being byla témata, kterými se mimo jiné zabývali finalisté uplynulých ročníků Global Teacher Prize Czech Republic na letošní letní škole ve Všeticích. Tři desítky učitelů se tak měly možnost ocitnout v roli žáků a různé pedagogické metody si prožít na vlastní kůži. 

Letos se organizátoři zaměřili na to, aby při workshopech učitelé více spolupracovali. "Chtěli jsme co nejvíce vytěžit z toho, že se na jednom místě potkali skvělí učitelé z různých regionů, oborů a škol. Různorodost pohledů na problematiku vzdělávání nám přijde velmi cenná a nosná,“ říká manažerka ceny Global Teacher Prize Hana Matoušů a dodává: "Tématem, které letos volně propojilo pracovní bloky, byl well-being. Společně jsme si ho definovali, aby ho učitelé mohli ve svých třídách lépe vytvořit. Řada přednášek a workshopů proto byla zaměřena na to, aby učitelé dokázali lépe pracovat sami se sebou, aby své náročné zaměstnání zvládali i po emocionální stránce a předcházeli tím vyhoření.“ 

Inspirace přímo z praxe

Někteří finalisté na letní škole vystoupili s praktickými workshopy, na nichž svým kolegům ukazovali, jak v praxi vypadá jejich hodina, co obnáší formativní hodnocení nebo v čem spočívá badatelský přístup k výuce přírodních věd. "Pro mě osobně je největším přínosem letní školy možnost navázat nové kontakty s kolegy a nechat se inspirovat jejich vlastní praxí. Nacházím tu spoustu nápadů a postupů, které mohu využít ve své výuce,“ uvádí pedagog a lektor Slávek Hora.

Možnost seznámit se se stejně naladěnými kolegy považuje za největší přínos letní školy také vítězka letošních cen Global Teacher Prize Barbora Heřmanová. "Setkání s učiteli, kteří mají odlišné a roky prověřené zkušenosti s výukou, mne velmi obohatilo. Diskutovali jsme třeba o tom, jak co nejlépe uspořádat hodinu venku, jak děti oslovovat nebo vyvolávat nebo jak do hodin zahrnout badatelský princip.“ Na letní škole vystoupila také jako facilitátorka procesu Wanda, který upevňuje komunitu učitelů a kolegiální spolupráci a zároveň je prevencí před pracovním vyhořením.

Na fotografie z letní školy se můžete podívat zde:

GTP_AlexisUkázkovou hodinu vycházející z principů formativní výuky si učitelé prožili společně s Alexisem Katakalidisem z pražského gymnázia Jana Nerudy.

GTP_LonkovaLetošní finalistka GTP Pavlína Loňková pro své kolegy připravila fotografický workshop zaměřený na formativní hodnocení.

GTP_ropaPři workshopu Václava Fialy, který je autorem populárního Badatelského deníku, účastníci odstraňovali ropu z peří racka. Jejich úkolem bylo také vypátrat, k čemu všemu se ropa dnes používá.

GTP_wellbeingJeden z praktických workshopů se věnoval well-beingu. Učitelé se společně zamýšleli nad hodnotami a pocity pedagogů při výuce a jak co nejlépe zvládat náročné situace.

/Foto: Kateřina Lánská, Kateřina Bártová, Hana Špirková/