Ostatní Nadace ČS

"Učitelé by měli méně známkovat a více žákům naslouchat," shodli se hosté debaty Chytrého Česka

"Učitelé by měli méně známkovat a více žákům naslouchat," shodli se hosté debaty Chytrého Česka
Jaký by měl být návrat dětí do škol? Přečtěte si záznam z debaty, kterou pořádalo Chytré Česko a naše Nadace.

Jak se na dětech podepsala dlouhodobá on-line výuka? A jak zvládnou návrat do školních lavic žáci i jejich učitelé? Nejen těmto tématům se věnovala debata, kterou organizovalo Chytré Česko společně s naší Nadací. Jako hosté na debatě vystoupili ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa, předsedkyně Učitelské platformy a učitelka Gymnázia J. Jungmanna v Litoměřicích Petra Mazancová, držitel ocenění Zlatý Ámos a učitel na ZŠ U Krčského lesa Tomáš Pírek a vedoucí advokačního týmu organizace Učitel naživo Kateřina Konrádová

"Učitelé by neměli po návratu děti příliš známkovat a ověřovat jejich znalosti, spíš by jim měli naslouchat. Mnohé děti to na domácí výuce neměly jednoduché,“ shodli se hosté debaty. Ministerstvo školství k návratu dětí do škol zpracovalo metodický materiál, ve kterém například doporučuje minimálně týden na adaptaci dětí, opakování a redukci učiva či častější třídnické hodiny.

"Myslím si, že se někteří žáci návratu do škol bojí. Obávají se toho, že se učitelé budou snažit nahnat známky. Byla bych moc ráda, kdyby si to doporučení nelpět na známkách a znalostech všichni ředitelé i učitelé vzali za své,“ řekla na debatě Petra Mazancová z Učitelské platformy. "Nejen děti, ale i někteří učitelé za sebou mohou mít traumatizující zážitky,“ podotkl Ivo Jupa z Národního pedagogického institutu. "Ředitelé by proto měli přemýšlet, jak přivítat nejen žáky, ale i učitele. Vztah ředitele a učitelů se zrcadlí ve vztahu učitelů a žáků,“ dodal Jupa. Podle Kateřiny Konrádové z Učitele naživo se právě v době distanční výuky ukázalo, jak je důležitá role ředitele škol, který má  propojovat pedagogický sbor.

Učitelé se během distanční výuky dostali daleko více do kontaktu s rodiči a také dostávali více zpětné vazby od svých žáků. "Každý pedagog by si měl dělat reflexi své práce. S žáky běžně hodnotíme průběh on-line hodiny. Samozřejmě slýchám i kritiku, takže se snažím hledat nové způsoby výuky,“ uvedl čerstvý držitel Zlatého Ámose Tomáš Pírek. S tím souhlasí i Petra Mazancová. "Na zpětnou vazbu by měl být obecně kladen větší důraz. Věci, které jsem se od studentů dozvěděla, pro mě byly důležité v další práci. A také obrovsky nabíjející,“ uvedla Mazancová.

Záznam z debaty si můžete pustit zde:debata vsichni

 

Nejhůře jsou na tom obory s praktickou výukou

Pandemie narušila i praktickou výuku na středních školách, která už více než rok v podstatě neprobíhá. "Někteří studenti z třech roků studia zažili polovinu v pandemii. Výpadek je opravdu masivní. Objevují se návrhy na opakování ročníku či na vzdělávací a rekvalifikační kurzy,“ sdělila Kateřina Konrádová. Nejhorší postavení mají podle diskutujících studenti oborů spojených s gastronomií či hotelnictvím.

"Možná bychom si měli říct, jak obecně školy připravují na povolání – mnozí studenti se budou věnovat oborům, které dnes ani neexistují. Škola by měla vést k flexibilitě. K tomu, aby si vyučený kuchař dokázal poradit jinak a uvažoval o tom, jak by mohl obor změnit. K tomu česká škola příliš nevede, ale to je právě směr, kam se vydat," dodala Petra Mazancová.