Rozhovory Nadace ČS

Petra Mazancová: Well-being žáků nebude bez well-beingu učitelů

Petra Mazancová: Well-being žáků nebude bez well-beingu učitelů
Rozhovor s držitelkou Ceny Nadace České spořitelny a zakladatelkou Učitelské platformy.

Petra Mazancová je oblíbená angličtinářka na gymnáziu v Litoměřicích, předsedkyně Učitelské platformy a taky máma čtyř dětí. Spolu se svými kolegy založila facebookovou skupinu Učitelé+, která - zejména v čase pandemie - výrazně přispěla ke sdílení zkušeností s online výukou mezi pedagogy. Za to jí letos náleží Cena Nadace České spořitelny.

Co pro vás ocenění od Nadace České spořitelny znamená? 

Ocenění vnímám jako cenu pro učitele. Česká společnost, nejen Nadace České spořitelny,  učitele ocenila a jsem za to moc ráda. 

Jaký byl pro vás rok 2020 po profesní stránce?

Profesně uběhl velmi rychle a hrozně moc se změnilo. Najednou jsme měli velikou online sborovnu a vše bylo založené na sdílení mezi učiteli. Bez koronaviru by se to nestalo. Český učitel byl ve sborovnách velmi osamocený pěšák a najednou o sobě učitelé, kteří svou práci chtějí dělat jinak, vědí, a to je skvělé. Díky skupinám na Facebooku můžete věci snadno sdílet. Víte, že když vás něco dobrého napadne, můžete to sdílet dál, nebo se naopak na cokoliv zeptat. A i když třeba nedostanete odpověď hned, minimálně vám někdo poví, na koho se obrátit. Ta velká facebooková sborovna vás podrží a to se mi líbí. 

Vám se spolu s ostatními učiteli podařilo vybudovat komunitu učitelů na Facebooku během jednoho roku... 

Jde o veřejnou skupinu na Facebooku s názvem Učitelé +, v této chvíli je nás již téměř 17 tisíc. Myslím, že už asi dosahujeme stropu českého Facebooku. O tolik víc učitelů asi na českém Facebooku není. 

Jak se o tuto komunitu staráte? Běží samovolně, nebo ji někdo moderuje? 

O skupinu se starají čtyři administrátoři, každý z nich téměř na půl úvazku. Samozřejmě se střídáme. Tuto práci můžeme dělat právě díky Nadaci České spořitelny, můžeme tyto administrátory zaplatit. Mám z toho sdílení, které zde vzniká, ohromnou radost. Mě vždy komunity bavily, pro mě je to přirozená věc. Právě včera jsme začali připravovat letní školu Učitelské platformy. Řekli jsme si, že se potřebujeme na něco těšit, abychom se mohli setkat osobně. Dvakrát se nám to nepovedlo, ale věříme, že letos v létě to už možné bude. 

Pojďme se ještě vrátit zpět k roku 2020. Jaký byl tento rok pro Petru Mazancovou osobně? 

Byla to velká zkouška pro mé manželství. V tom smyslu, že jsme oba zůstali pracovat na home office a já najednou zjistila, že si pod tím každý z nás představuje něco jiného. Myslím, že to zažívá víc lidí. Ale na druhou stranu si myslím, že jsme si tím potřebovali projít a nakonec se to povedlo. Moji studenti také zmiňují ponorkové stavy. U nás to zachraňuje pes, se kterým se prostě každý den musí ven, i když je škaredé počasí. A to nám všem velmi prospívá. 

 

V poslední době se hodně mluví o well-beingu dětí. Jak ho vnímáte vy? Jaká je motivace dětí k online výuce? 

Učím na gymnáziu, tam je motivace možná trochu jiná než u dětí na základní škole. Moji studenti už berou online výuku jako samozřejmost. Teď probíhá škola přes kameru a oni to tak prostě berou. Velmi podobně to mají i moje děti. Vnímám, jak moc se děti chtějí vidět, jak přišly o všechny rituály jako maturitní plesy, stužkované. Kdo ví, zda se jim poštěstí mít maturitní večírek. Mrzí mě, že zrovna toto už nedoženou. Na druhou stranu nesdílím pesimistické scénáře, že děti ztratily rok učením z domova. Co jim ale bude chybět, jsou kontakty a rituály, o kterých jsem mluvila. Hodně se mluví o well-beingu žáků, ale uniká nám well-being učitelů. V rámci naší platformy hodně sdílíme a vidím, že už i ti největší srdcaři nemohou a z prázdného hrníčku se špatně nalévá. Myslím si, že společnost a hlavně ministerstvo školství učitelům dluží systémovou podporu jejich duševního zdraví. Pořád o tom jenom mluvíme. 

Jaké kroky hodláte podniknout, aby se to změnilo?

V Platformě jsme si řekli, že budeme usilovat o to, aby byla supervize pro učitele systémový krok. Sociální pracovníci mají podporu terapeutů povinně a my chceme bojovat za to, aby byla povinná i pro učitele. To ale také znamená mnoha učitelům vysvětlit, co vlastně supervize jsou, jakým způsobem by jim mohly pomoct. Na podzim se jich zúčastnili členové Učitelské platformy, díky Nadaci České spořitelny jsme je mohli dotovat, a tito učitelé tak dostali velmi kvalitní podporu. Pro spoustu učitelů to bylo poprvé, kdy mluvili s nějakým koučem, byť online. Setkali jsme se se skvělými reakcemi a všichni by to chtěli opakovat. Je to něco, co učitelé bytostně potřebují, a my v Platformě budeme usilovat o to, aby se na to našly peníze. Učitel už nechce další infografiku, jak o sebe má pečovat. Potřebuje strávit čas s koučem nebo alespoň intervizí v rámci skupiny. Tam se dozví, že když se mu nechce počítač už ani otevřít, je to normální a zažívají to i ostatní učitelé. Je nutné, aby si toto učitelé sdělovali navzájem. Sama jsem se zhroutila a až to trochu zpracuji, chci tuto zkušenost předat dál. Aby učitelé věděli, že se to děje. 

Jste již v nějakém jednání s ministerstvem školství? 

Máme naplánovanou online schůzku s Národním ústavem pro duševní zdraví. Vím, že v systému jsou kapacity, akorát je nutné tyto kapacity propojit a říct, že je tu spousta učitelů, kteří to potřebují. I v rámci Partnerství 2030 +, kde se řeší well-being žáků, je potřeba zdůraznit, že well-being žáků nebude bez well-beingu učitelů. 

Co pozitivního si z této koronavirové doby odnesou učitelé, děti a vzdělávací systém?

Učitelé si dle mého odnesou víru ve vlastní schopnosti. Myslím si, že jejich profesní sebevědomí to velmi posílilo, protože absolutní většina jich to zvládla. Je třeba jim opakovat, že není samozřejmost začít ze dne na den pracovat úplně jinak, než byli 20 let zvyklí. Děti si podle mě odnesou, že škola nemusí být pruda. Poznaly učitele i v jiné roli. Viděly, že učitel má doma děti, zvířata, taky mu třeba není jeden den dobře. Systém školství potřebuje zcela jednoznačně reformu. A to mnohem rychleji než se to děje. Pořád hodně plánujeme, ale skutek utek.