Ostatní Nadace ČS

Nadace České spořitelny přináší 10 tipů, jak zvládnout nástup do školy

Nadace České spořitelny přináší 10 tipů, jak zvládnout nástup do školy
Jak nejlépe podpořit prvňáčka, který má obavy ze školy?

Děti se většinou do první třídy těší. Co ale dělat, když máte doma budoucího prvňáka, pro kterého je nástup do školy spíš noční můra? Jak ho nejlépe podpořit, aby se obavy z nového prostředí přerodily v nadšení? O doporučení, jak tento strach lépe překonat, se s námi podělila Anna Kubíčková z naší partnerské organizace ČOSIV:

  • Zeptejte se dítěte, z čeho má obavy, na co se netěší a na co se naopak těší. Společně vymyslete, jak by se dalo obávaným situacím předejít nebo je vyřešit. 

  • Povídejte si o tom, jak to ve škole chodí a vypadá. Můžete vymýšlet příběhy, kde hlavní hrdinové překonávají malé výzvy, jako je první den ve škole, odchod ze školy, přestávky či příchod těsně před zvoněním. 

  • Popisujte svůj nástup do první třídy (hlavně dobré věci) a jak jste si našli ve škole kamarády. Zahrajte si loutkové divadlo, kreslete nebo zpívejte na toto téma. 

  • Domluvte si návštěvu u staršího kamaráda, který dítěti přiblíží, jak to ve škole chodí. Popište dítěti také s jakými dětmi se setká a vysvětlete, že pro všechny jeho vrstevníky je to nová situace.

  • Předem se domluvte v kolik hodin dítě vyzvednete a na jakém místě. Pokud je to možné, dejte mu hodinky, a především dodržte čas příjezdu. Dbejte také na to, aby dítě vždy vědělo, kdo ho ze školy vyzvedne. 

  • Nezapomeňte dítěti vysvětlit, jak vás může kontaktovat, kdyby to bylo potřeba. 

  • Vytvořte propojení s domovem. Jako znamení toho, že jste spolu i když jste každý jinde, lze například společně vyrobit tři náramky nebo přívěšky, který bude mít dítě i rodiče na ruce a na ně společně se členy rodiny každý nakreslete srdíčko. Můžete také použít uklidňující přírodní aroma (levandule, mandarinka, meduňka).

  • Pokud se nedaří strach odbourat, zkuste vymyslet malou motivační odměnu za každý zvládnutý den. Můžete například ke svačině přibalit malý dáreček s osobním vzkazem, který si dítě rozbalí o velké přestávce. V dárečku může najít zdravou dobrotu, obrázek, pastelku či hračku.

  • Vyzkoušejte si s dítětem, jak se může samo uklidnit, kdyby se necítilo dobře. Můžete nacvičovat pomalý nádech a výdech, mačkání pěnového míčku nebo povídání s oblíbenou hračkou. 

  • Pokud by mělo dítě chodit do školní družiny, je vhodné navyšovat počet hodin bez rodiče velmi zvolna. Nejdříve dítě vyzvedávejte po obědě, další týden vyzkoušejte dva dny v družině, poté můžete frekvenci zvyšovat podle projevů dítěte.