Den pro školu

Nadační program Den pro školu za rok fungování zažilo už 10 000 dětí z celé republiky

Nadační program Den pro školu za rok fungování zažilo už 10 000 dětí z celé republiky
Program propojuje dobrovolníky z praxe se školami.

Žáci i studenti by uvítali více zkušeností z praxe, které jim ve školách často chybí. Z výzkumu agentury Median z roku 2017 vyplynulo, že téměř polovina středoškoláků (46 %) není spokojena se školou, protože se obává, že učivo nevyužije v reálném životě. V Nadaci České spořitelny proto vznikl program Den pro školu, který bezplatně spojuje učitele s dobrovolníky z desítek různých oborů. Za první rok zažilo Den pro školu 10 000 dětí z celé republiky.

Vědec, geolog, lékař, marketingová specialistka, etický hacker, zakladatel start-upů, farmářka - to jsou vybrané profese odborníků, kteří chodí inspirovat děti ve školách. „Lidé z praxe - a nezáleží na tom, z jakého oboru jsou - dětem ve školách předávají nejen své profesní know-how, ale zároveň v nich mohou probudit motivaci k dalšímu vzdělávání, a tedy i posílení kompetencí vedoucích k jejich větší soběstačnosti a nezávislosti,” uvedl místopředseda správní rady Nadace České spořitelny Karel Valo.

Den pro školu je unikátní v tom, že prostřednictvím webové databáze nabízí učitelům komunitu dobrovolníků z nejrůznějších regionů a oborů. Učitelé mohou dobrovolníky jednoduše oslovit prostřednictvím webového formuláře. „Program jsme s Nadací České spořitelny stavěli tak, aby se měli možnost zapojit dobrovolníci i učitelé po celé republice, a zároveň aby nepůsobil elitářsky a mohl se přidat každý. Jsem moc rád, že se nám to podařilo,“ vysvětlil Jindřich Fialka z inovačního studia Q Designers.

Program doposud přilákal přes 500 odborníků, kteří ve školách pořádají přednášky, workshopy nebo zvou žáky a studenty přímo do míst, kde profesně působí. Jedním z dobrovolníků programu je herec Petr Vaněk, který má za sebou první Den pro školu na gymnáziu Botičská. „Bylo skvělé, když jsem viděl odcházet studenty z mého workshopu s úsměvem na rtech a s jinou energií, než se kterou přišli. Má to smysl,“ popsal Petr Vaněk.

Dobrovolníci se do Dne pro školu přihlašují často s tím, že sami ve školách odborníky z praxe nezažili a tehdy by to byli uvítali. „Když s nimi mluvíme, tak jsou plni nadšení motivovat žáky, chtějí s nimi sdílet své zkušenosti a každodenní pracovní náplň. Zároveň se snaží předat svůj příběh a třeba i uklidnění, že svou budoucí profesi nemusí ještě znát a že třeba i koníček se může stát profesí,“ doplnila Sandra Ort Feyglová z organizace Začni učit!, která se v programu stará o komunitu dobrovolníků.

Jak převést učivo do reálného života?

Den pro školu získal v září záštitu ministerstva školství. Program je v souladu se vzdělávací Strategií 2030+, jejímž cílem je zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Podle Jana Mušuty, ředitele odboru řízení regionálního školství, je potřeba, aby žáci dostali prostor aplikovat učivo v reálných situacích. „Právě v tom mohou být odborníci z praxe učitelům nápomocni,“ doplnil Mušuta.

Jeho slova potvrzuje i učitelka Jarmila Klaudysová ze ZŠ Vlašim, která Den pro školu několikrát vyzkoušela: „My učitelé předáváme žákům znalosti, rozvíjíme jejich dovednosti, ale zkušenost z reality je nepřenositelná. Díky odborníkům z praxe se žákům najednou otevírá svět, kam je pro ně těžké ve škole dohlédnout.“

Záměrem Nadace České spořitelny je program rozvíjet i do budoucna tak, aby byl školám k co největšímu prospěchu. Na jaře v reakci na válku na Ukrajině proběhly Dny pro školu s tématem mediální gramotnosti a v příštím školním roce jsou v plánu témata digitální gramotnosti nebo finančního vzdělávání. „V roce 2023 by nás velmi potěšilo, pokud by Den pro školu přinesl přidanou hodnotu dalším desetitisícům žáků a studentů ve všech regionech v ČR. Máme radost z toho, že se další stovky lidí z praxe aktivně zapojují a chtějí dobrovolně pomáhat ve školách. Děkuji jim za to,“ zakončil Karel Valo.