Nadace České spořitelny podpořila vznik nové Mapy vzdělávání

Které obce umí bojovat se vzdělávací neúspěšností? A s čím neúspěšnost ve vzdělávání souvisí? To ukazuje interaktivní Mapa vzdělávacího ne/úspěchu, kterou vytvořila výzkumná organizace PAQ Reseach s podporou Nadace České spořitelny.
Z dat na webu www.mapavzdelavani.cz vyplývá, že nedokončování základních škol nebo velké absence nejsou jen problém na Karlovarsku nebo Ústecku. Trápí i periferie Plzeňského a dalších bohatších krajů. Míra neúspěšnosti úzce souvisí se sociálními problémy v regionu – nejvíce s exekucemi, bytovou nouzí a dalšími problémy, které destabilizují rodiny. Některým obcím se ale daří se sociálními podmínkami bojovat a neúspěšnost je zde mnohem menší, než by se podle dat dalo předpokládat.
"Naše výzkumy ukazují, že mikroregiony se reálně velmi liší i v rámci jednoho kraje. V Mapě jsou také speciální funkce, jako je srovnání s podobnými obcemi s rozšířenou působností (ORP). Nemá cenu porovnávat neúspěšnost v chudých regionech s Prahou. V Mapě je vidět, zda vzdělávací neúspěšnost či financování školství v jeho lokalitě nezaostává za těmi, které mají podobné sociální složení," říká jeden z hlavních autorů Mapy ekonom Václav Korbel z PAQ Research.
Cílem projektu je podle PAQ Research udělat jednotné místo pro datové analýzy a mapování vzdělávání a také pomáhat ORP či krajům se zlepšováním vzdělávání. "Chceme také iniciovat změny ve financování škol a ukázat, že s vzdělávací neúspěšností je potřeba bojovat. Jedno nedokončení střední školy stojí stát na ušlých odvodech a dávkách 2 až 3 milion korun," vysvětluje ředitel PAQ Research Daniel Prokop.
"Mapa vzdělávání skvěle doplňuje téma (ne)úspěšnosti a rovných šancí ve vzdělávání, které jsme společně se sociology a ekonomy otevřeli v loňském roce ve studii Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity od PAQ Research a think-tanku IDEA," doplňuje ředitelka Nadace České spořitelny Dana Petrova.
Komentář PAQ Research: "V rámci Libereckého, Královéhradeckého či Moravskoslezského kraje existují naprosto odlišné vzdělávací světy. Vedle sebe leží ORP z nejlepší i nejhorší pětiny vzdělávací neúspěšnosti. Soustředit se tak při zvyšování kvality školství na celé kraje je zjednodušující a zanedbává to lokální problémy."
Komentář PAQ Research: "Tyto problémy se často slučují. Ale s neúspěšností ve vzdělávání reálně souvisí právě destabilizující chudoba rodin, protože děti stresuje, ničí jejich vzdělávací aspirace a likviduje sociální a kulturní kapitál rodičů."
Komentář PAQ Research: "ORP, které zaostávají za svými možnostmi, často leží na periferiích krajů, jsou podfinancované, neumí si poradit se specifickými problémy či mají horší přístup k řízení škol a restriktivní sociální systém. Opakem jsou obce jako Krnov a další, které se znevýhodněním bojují dobrou předškolní výchovou, zaměstnáváním podpůrných pracovníků či doučováním. A v datech je vidět efekt na úspěšnost dětí."
Komentář PAQ Research: "Problém financování škol je v tom, že stát dává všem zhruba stejně. Obce a města s vysokou mírou chudoby jsou chudší – často nedokáží tak podporovat svoje školy. A ředitelé v těchto oblastech mají nižší míru podpory a výrazně těžší pozici dohnat absenci financování z šíře dílčích dotačních programů."
PAQ Research na výzkumu spolupracuje s analytiky České školní inspekce a se projektem Partnerství 2030+. V dalších měsících se bude Mapa doplňovat o informace o personálním zajištění škol, předškolní výchově a dalších výsledcích.