Rovné šance Chytrecesko.org

Kutnohorská škola se chce zbavit nálepky "pro znevýhodněné". Začala učit jinak

Kutnohorská škola se chce zbavit nálepky "pro znevýhodněné". Začala učit jinak
Přečtěte si článek z Chytrého Česka - společného projektu Aktuálně.cz a naší Nadace.

Ačkoliv éra inkluzivního vzdělávání začala v Česku oficiálně v září 2016, stále tu existují desítky segregovaných základních škol. V praxi to znamená, že místo toho, aby složení školních tříd odráželo sociální i národnostní rozvrstvení společnosti a spolu s talentovanými žáky se učily děti vyžadující speciální vzdělávací potřeby i Romové, existují desítky škol, v nichž převažují žáci třeba z vyloučených lokalit. Takové devítiletky mají negativní nálepku. Přijít k ní lze snadno, zbavit se jí je podstatně náročnější. Dobře to znají na základní škole Kamenná stezka v Kutné Hoře, která se snaží vymazat své stigma atraktivním způsobem výuky.

"Začátek pádu nastal v roce 2004, kdy v pololetí odešel tehdejší ředitel s tím, že se tady nemůže realizovat. A to byl pro rodiče první signál, že Kamenka asi není dobrá,“ vzpomíná místostarosta Kutné Hory Vít Šnajdr, který v letech 2011 až 2019 Kamennou stezku vedl. Zatímco v roce 2008/2009 do školy chodilo 278 dětí, o deset let později už to bylo jen 160 žáků.

Před čtyřmi lety se však začalo vše obracet k lepšímu – ve škole se začalo učit podle inovativního vzdělávacího programu Začít spolu. Jak se kutnohorské základní škole daří dnes? Přečtěte si po rozkliknutí obrázku celou reportáž od redaktorky Zuzany Hronové z projektu Chytré Česko.

chcesko