Učitelé & ředitelé SKAV

Jednotné přijímací zkoušky jsou pro školy pohodlné, ale zvyšují nerovnosti ve vzdělávání

Jednotné přijímací zkoušky jsou pro školy pohodlné, ale zvyšují nerovnosti ve vzdělávání
Dočasné zrušení jednotných přijímaček na střední školy je dobrá příležitost ke změně, shodli se diskutující na online Kulatém stolu organizací SKAV a EDUin, který se uskutečnil s podporou Nadace České spořitelny.

Ministerstvo školství pro letošní rok zrušilo povinnost jednotných přijímacích zkoušek z českého jazyka a matematiky na střední školy. Ředitelé škol tak mají volnou ruku v rozhodování o přijímacím řízení a odborníci vnímají tuto chvíli jako příležitost k přehodnocení současné formy vstupních testů na střední školy. Jednotné testy podle nich nezohledňují rozmanitost společnosti a socioekonomický status žáků a jsou v důsledku nespravedlivé. Uvedli to na online Kulatém stolu, který organizovaly EDUin a SKAV za podpory Nadace České spořitelny.

Podle programového ředitele EDUinu Miroslava Hřebeckého ovlivňují jednotné přijímací zkoušky i samotnou výuku na základních školách: „Učitel se soustředí na přípravu žáků, kteří směřují na gymnázium, a zbývající sedí vzadu. Existence testů ovlivňuje, co a jakým způsobem češtináři a matikáři učí,“ uvedl Hřebecký na online diskuzi. Běžná výuka k úspěšnému absolvování testů navíc leckdy nestačí a děti musí absolvovat přípravné kurzy, na které sociálně slabší rodiny nemají finance. „Dítě pak nemá šanci v testu obstát. Je to velký dluh státu, který by měl takovým rodinám pomáhat,” řekla na diskuzi ředitelka Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová.

Ani zástupce studentů Ondřej Nováček, který je v současnosti místopředsedou České středoškolské unie, nevnímá jednotné testy jako ideální, a to zejména v dnešní době, kdy o výsledku rozhoduje pouze domácí příprava. „Testy nezohledňují motivaci, studijní předpoklady ani kompetence. Pouze dva předměty, čeština a matika, vám ovlivní celý život,“ doplnil Nováček.

Jak by měly ideální přijímací zkoušky vypadat?

Podle diskutujících by měli mít ředitelé svobodu ve způsobu výběru nových žáků, mohli by používat například osobní pohovory, zohledňovat portfolia s mimoškolními aktivitami či slovní hodnocení ze základní školy místo průměru známek.

I přes letošní rozvolnění pravidel se zdá, že většina středních škol zůstane raději u jednotných přijímaček od společnosti CERMAT, a to hlavně z organizačních důvodů. „Mám informace o tom, že většina ředitelů letos stejně využije pohodlnější a logisticky méně náročnou podobu stávajícího testování, jakákoli změna je pro ně dost narychlo,“ uzavřel Hřebecký.

Záznam z Kulatého stolu si můžete pustit zde.