Učitelé & ředitelé Chytré Česko

Dobrovolníci z iniciativy Česko.Digital převedli učitele na digitální břeh

Dobrovolníci z iniciativy Česko.Digital převedli učitele na digitální břeh
Pomohli tak zmodernizovat české školství.

Přišla náhle, jednat se muselo okamžitě. Pandemie sice zkomplikovala život celé společnosti, ale možná pomohla vzdělávacímu systému. Léta se diskutovalo o tom, že je potřeba výuku digitalizovat, aby ze škol odcházeli absolventi připravení na nové technologie, které se využívají téměř v každé profesi. Uzavření škol nabídlo příležitost. Někteří učitelé museli „poprvé“ zapnout počítač a děti zjistily, že notebooky nejsou jenom pro zábavu. Začala digitální škola hrou – někdy i únikovou.

Ve virtuální místnosti Google Meet je přeplněno. Kdyby šlo o skutečný prostor, bylo by tu snad k nedýchání. Ze svých domovů či škol jsou sem připojeny stovky pedagogů. Lektorka webináře Joanna Bajger se nejprve představí, upozorní, že v projektu Učíme online působí jako dobrovolnice a účastníci jí mohou posílat dotazy chatem, aplikací Sli.do nebo prostřednictvím YouTube, kde je webinář živě streamován. Kalendář ukazuje čtvrtek 26. listopadu 2020 a projekt Učíme online od iniciativy Česko.Digital vysílá svůj padesátý webinář z cyklu Učíme nanečisto.

Je osm hodin večer a učitelé po náročném dni plném improvizovaných on-line hodin a příprav na další školní den znovu dobrovolně usedají k počítači, aby zhlédli interaktivní kurz, který je naučí, jak vytvořit pro žáky vzdělávací únikovou hru. Vlastní kávu si k tomu donesli ve svém oblíbeném koflíku, někomu do sledování kurzu vykládá dítě, u jiného je slyšet vytí psa.

Lektor nepřednáší, ale názorně ukazuje příklady na sdílené obrazovce počítače, učitelé mohou všechny kroky rovnou zkoušet na svém přístroji. Zároveň průběžně posílají dotazy a reakce. Po hodině a půl umějí připravit vlastní „únikovku“ a příští den ji rovnou mohou vyzkoušet se svými žáky.

Pandemie urychlila inovace ve školství. A webináře Česko.Digital to dokazují. „Před koronavirem“ se pedagogové sjížděli na celodenní prezenční školení, kde poslouchali někdy únavné bloky přednášek a občas si udělali poznámku do sešitu. Ale teď na dálku jsou neustále ve střehu a se zájmem objevují „digitální“ způsoby učení.

Celý text si můžete přečíst zde.