Ostatní Nadace ČS

Dlouhotrvající online výuka se podepisuje na psychickém zdraví dětí

Dlouhotrvající online výuka se podepisuje na psychickém zdraví dětí
Při výuce na dálku odpadají už i třídní premianti

Únava, ztráta motivace, úzkostlivost, stres – tyto pocity stále ve větší míře zažívají žáci a studenti během online výuky, jejíž konec je v nedohlednu. Podle psycholožky Galiny Jarolímkové vzroste po odeznění pandemie poptávka po psychologické a psychiatrické péči.

„Úkolem všech lidí v pomáhajících profesích bude aktivně vyhledávat izolované jedince a pomoci jim znovu navazovat společenské kontakty a účastnit se smysluplných volnočasových aktivit,“ uvedla Jarolímková pro portál CNN Prima News. Zvláště pro starší děti je podle psychologů důležité zůstat minimálně v online kontaktu se svými spolužáky či kamarády. „Zkusme se my dospělí vžít do jejich situace a vzpomenout si, jak jsme vše prožívali v jejich věku,“ dodala Jarolímková.

Online výuka navíc způsobuje čím dál větší problémy i třídním premiantům. Žákům chybí motivace a při výuce na dálku se špatně soustředí. „Filip se zničehonic přestal snažit, nemá žádné kamarády, v mnoha předmětech nyní doslova plave. Zejména fyzika a matematika mu dělají potíže, protože doma mu to tak detailně nevysvětlíme,“ sdělila pro web Lidovky.cz paní Klára. Filipovi chybí téměř každodenní sportovní tréninky, které mu držely rytmus a odreagovávaly ho od školy. „Teď jen sedí doma u počítače nebo leží v knihách,“ doplnila. Podle psychologů rozhodně nejde o ojedinělý příklad.

Co může domácí výuce pomoci? Důležité je mít denní či týdenní plán, velké úkoly rozložit na menší, dělat přestávky po jasně dané době a nezapomínat ani na drobné radosti či odměny za splnění úkolu. Prezenční výuka nyní probíhá pouze pro žáky prvních a druhých tříd, ale prioritou ministerstva školství je návrat posledních ročníků do škol. „Doufáme, že epidemiologická situace dovolí, aby se tito žáci mohli na ukončení svého studia adekvátně připravit,“ dodala mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.