Učitelé & ředitelé Učitel naživo

Covidové školství prohloubilo dlouho neřešené problémy v českých sborovnách, ukázal výzkum

Covidové školství prohloubilo dlouho neřešené problémy v českých sborovnách, ukázal výzkum
Jak zvládali učitelé výuku během pandemie? Seznamte se s výsledky unikátního výzkumu.

Výrazně více práce a stresu, obavy o budoucnost žáků, ale také spokojenost s tím, jak zvládli náročnou situaci. Tak podle výzkumu agentury PAQ Research a projektu pro organizaci Učitel naživo, kterou podporuje i naše Nadace, vnímali čeští učitelé rok distanční výuky. 

Pandemie covidu-19 znamenala psychickou zátěž pro celou populaci, u učitelů se však potíže projevují ve větší míře, upozornil jeden z autorů výzkumu Daniel Prokop, který je letošním laureátem Ceny Nadace České spořitelny. "V průběhu pandemie se středně těžké symptomy úzkostí a depresí projevily u 11 až 19 % Čechů. U učitelů je to až 38 %, ačkoli u některých může jít jen o krátkodobé problémy,” uvedl Daniel Prokop. Problémy v duševním zdraví podle výzkumu úzce souvisí s tím, že zejména ženy učitelky musely sladit distanční výuku z domu se starostí o vlastní rodinu a děti v době zavřených škol.

Nárůst psychických problémů souvisí s větším pracovním vytížením a stresem. Více práce zejména s přípravou výuky a komunikací s rodiči a žáky mělo téměř 80 procent učitelů. Skoro tři čtvrtiny učitelů uvedly, že výuka na dálku byla více stresující než zajištění běžné prezenční výuky před pandemií.

Zdrojem stresu byly situace spojené s přípravou samotné výuky a s jejím hodnocením, a to téměř pro 70 % z nich. Kolem 60 % učitelů stresovala zodpovědnost za výsledky žáků v nové situaci, technické zajištění výuky na dálku a obavy o motivaci a wellbeing žáků.

Ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel podotkl, že výzkum částečně odpovídá na to, jak situaci řešit. "Učitelé uváděli, že jim pomáhalo sdílení problémů s kolegy, společné hledání řešení, podpora a vedení od ředitele – to všechno jsou věci, které se v některých školách začaly dít přirozeně, kvůli nutnosti zajistit distanční výuku. Tyto postupy běžně fungují ve vyspělých vzdělávacích systémech jiných zemí – například Finsku nebo Nizozemsku a úspěšně s nimi pracujeme i v našich vzdělávacích programech pro učitele a ředitele,“ uvedl Kozel.

"Pokud máme ověřeno, že tyto věci učitelům pomáhají, pak je na místě, aby se staly v českých školách standardem. Do jisté míry to mohou zajistit ředitelé, ale podpora by měla přijít i ze strany ministerstva školství,” zakončil Kozel.

Celý výzkum si můžete přečíst pod tímto odkazem.