Učitelé & ředitelé Učitel naživo

České školství přichází každý rok o tisíce potenciálních učitelů

České školství přichází každý rok o tisíce potenciálních učitelů
Až 15 tisíc mladých lidí ročně, kteří při výběru vysoké školy zvažují kariéru učitele, si zvolí jiný obor. Vyplynulo to ze studie PAQ Research pro organizaci Učitel naživo, kterou podporuje naše Nadace.

Studie ukázala, že mladí lidé, kteří by chtěli učit, se za katedru nepostaví kvůli malé prestiži profese, nízkým platům a pochybám o kvalitě studia.

Celkem 38 procent studentů, kteří v loňském roce nepodali přihlášku na pedagogickou fakultu uvedlo, že by za jiných podmínek učitelskou profesi zvažovali. "Z těchto studentů 14 procentům vadil nízký plat učitelů, téměř polovině se nelíbilo, jak vypadá současná práce učitele, a 39 procent studentů nechtělo studovat pedagogickou fakultu,“ zjistili autoři studie Václav Korbel a Daniel Prokop.

Spoluředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel vnímá zjištění ze studie jako příležitost reagovat na nedostatek učitelů v českých školách. "Pozitivní zpráva je, že v České republice máme řádově tisíce lidí, kteří, chtějí učit. Pokud by se nám podařilo dostat do škol tuto skupinu lidí a kvalitně je na jejich roli připravit, pak tu máme alespoň částečnou odpověď na problém chybějících pedagogů,“ uvedl Kozel.

Prolomit bariéry, které studie identifikovala, je podle Kozla možné na více úrovních. "Pokud se bavíme například o výši platů, je třeba ocenit snahu politické reprezentace tuto otázku řešit - a je třeba pokračovat. Přinejmenším stejně podstatné je odbourat překážky, které se týkají přímo lidí – soustředit se na zvyšování kvality vzdělání budoucích učitelů, na schopnosti ředitelů, kteří mají klíčový vliv na prostředí ve školách, na smysluplnost učitelské práce,“ podotkl Kozel.

Korbel a Prokop v závěrech studie zdůrazňují, že kvalitní a moderní vzdělávací programy jsou jedním ze způsobů, jak oslovit širší okruh zájemců o povolání učitele. "Rozšíření moderních programů doplňkového studia učitelství nebo modernizace pregraduálního učitelského vzdělávání může mít velký dopad nejen na počet studentů, kteří se do těchto programů budou hlásit, ale i na ale i na to, jak dobře budou připravení pracovat s dětmi a ochotní postavit se výzvám náročného povolání,” uvádějí ve studii, kterou si můžete přečíst zde.

Učitel naživo až do 21. března přijímá přihlášky do dvouletého programu. ucitel nazivoo