Učitelé & ředitelé Učitel naživo

České školství potřebuje kontinuitu, shodli se politici napříč stranami v debatě organizace Učitel naživo

České školství potřebuje kontinuitu, shodli se politici napříč stranami v debatě organizace Učitel naživo
Debatu stranických expertů pořádala organizace Učitel naživo za podpory naší Nadace.

Shodu napříč politickými stranami přinesla debata o povolebních prioritách pro školství „Učitel pro 21. století“, kterou 8. června uspořádala nezisková organizace Učitel naživo.

Zástupci devíti politických stran diskutovali o zásadních tématech českého vzdělávacího systému - nedostatku učitelů a kvalitě jejich vzdělávání. Cílem organizátorů bylo přivést pozornost k systémovým řešením problémů, která nabízí předvolební výzva odborníků Domácí úkoly 2021. Debaty se účastnili ministr školství Robert Plaga (za ANO), Petr Gazdík (STAN), Martin Baxa (ODS), Daniel Mazur (Piráti), Pavel Klíma (TOP 09), Marek Výborný (KDU-ČSL), Kateřina Valachová (ČSSD), Pavel Jelínek (SPD) a Marta Semelová (KSČM).

Ve třech tematických blocích debata pokryla tři fáze učitelské kariéry a s nimi spojené nedostatky
českého vzdělávacího systému. "Tato debata ukazuje, že v České republice začínáme nalézat shodu nad prioritami vzdělávací politiky napříč politickým spektrem. To je velmi důležitá zpráva, protože kontinuita a dlouhodobost jsou pro jakékoliv změny ve vzdělávání naprosto zásadní. Nadace České spořitelny se bude i nadále podílet na podpoře veřejné diskuze o prioritách pro české školství. Pro úspěšnou realizaci vytyčených priorit bude pak nezbytný politický leadership a celospolečenská shoda na tom, že vzdělávání je základním stavebním kamenem budoucí prosperity naší země," uvedla manažerka vzdělávacího programu Nadace České spořitelny Klára Rundová.

"Na debatě zanznělo, že je nutné zvyšovat prestiž učitelské profese nejenom troustoucími platy učitelů, ale i tím, že budou realizovány další kroky, které k tomu pomohou. Slyšeli jsme, že potřebujeme ředitele škol, kteří budou pedagogickými lídry. Je potřeba podporovat začínající učitele a s tím spojenou roli uvádějícího učitele, která by se měla dostat do zákona. Mluvilo se o potřebě reflektované praxe, ale ta se skutečně neobejde bez připravených provázejících učitelů a bez toho, aby měli vytvořené podmínky pro tuto svoji práci. Ve školách jsou potřeba psychologové, speciální pedagogové, kteří spolupracují s učiteli,“ komentovala výčet konkrétních opatření expertka organizace Učitel naživo Blanka Vaculík Pravdová.

Celou debatu si můžete pustit ze záznamu: