O nadaci

Manifest Nadace

Hlavní účel nadace je vytvářet prostor pro šíření systémových inovací ve vzdělávání a sociálním podnikání* vedoucích ke zdravé společnosti, ve které každý může rozvíjet svůj potenciál, najít své místo a prožít spokojený život.

Strategické cíle do roku 2030

  • Milion dětí a mladých lidí se vzdělává naplno a s radostí.
  • Roční příjmy neziskových organizací a sociálních podniků ze soukromých zdrojů vzrostou na 100 mld Kč ročně.
  • Nadace je uznávaným podporovatelem hybatelů škálování systémových inovací ve vzdělávání a sociálním podnikání.

Naše východiska

  • jsme první generace, která má zdroje, technologie a možnosti, kdy skutečně každý člověk na světě má příležitost naplnit svůj potenciál, najít své místo ve společnosti a žít spokojený život.
  • vnímáme Česko jako zemi s obrovským potenciálem lidským, občanským, vzdělanostním, ekonomickým i technologickým, který ale není dosud naplněn.
  • vnímáme obrovské rezervy v systému i praxi vzdělávání a podnikání, v oblastech, které považujeme za zásadní způsoby dosažení nutné transformace.

Naše vize

Máme vizi prosperujícího Česka s aktivní občanskou společností, která úspěšně prochází technologickou a sociální transformací a přitom

  • je pevně ukotvená v Evropě jako kulturním a politickém kontextu, smýšlí evropsky a je v rámci středoevropského prostoru jedním z konstruktivních lídrů EU;
  • zvládá svou pestrost s velkou soudržností, důvěrou a solidaritou; integruje své vrstvy a sociální skupiny, které mezi sebou komunikují s respektem;
  • umožňuje každému osobní naplnění, smysluplnost a spokojenost, povzbuzuje odpovědnost a vnitřní motivaci každého;
  • opírá se o vzdělávací systém, který reaguje na potřeby a výzvy 21. století, je součástí mezinárodního kontextu a staví na skvělých učitelích;
  • je sebevědomá, podnikavá a vystavěná na principech udržitelného rozvoje.

Cestou jak takovou občanskou společnost rozvíjet je humanistické, integrující a celoživotní vzdělávání a sociální a odpovědné podnikání.

Působíme v sociálních oblastech (primárně podpora aktivního života seniorů, léčba a prevence drogové závislosti a péče o lidi s mentálním postižením), v průřezových tématech financování občanské společnosti (filantropie, sociální podnikání, škálování, společenské dopady) a v institucionálním a formálním vzdělávání od mateřských škol po vysoké. Cílíme na sociální podnikatele a organizace občanské společnosti, systémové aktéry (policy makers), učitele a ředitele.

Stavíme na těchto hodnotách

  • odpovědnost vůči generacím, které přijdou po nás
  • udržitelný rozvoj
  • odvaha riskovat a učení se z chyb
  • solidarita
  • otevřenost (otevřený obsah, otevřené zdroje, otevřená mysl)
  • partnerství
  • poctivost
  • důvěra
  • radost, vášeň
  • spolupráce

Čím se řídíme – Naše principy

  • podnikavá filantropie – vnímáme sami sebe jako investora, který neinvestuje s cílem finančního zisku ale s cílem maximalizace společenských dopadů. Z tohoto hlediska volíme integrovaný přístup k partnerským organizacím, které hledají dlouhodobý udržitelný rozvoj, snažíme se maximálně využívat svého postavení, networku, know-how, i synergií s Českou spořitelnou pro rozvoj partnerských organizací.
  • networking, propojovatel – chceme být propojovatel, protože věříme, že to nejlepší vzniká ze schopností vidět věci v souvislostech. Z povahy svého postavení, máme širokou síť kontaktů v neziskovém sektoru, byznyse i veřejné správě a chceme tento sociální kapitál nabídnout i našim partnerům.
  • dělat méně lépe – hledáme zaměření, abychom se mohli učit, rozuměli věcem do hloubky a měli jistotu, že děláme správné věci správně.
  • flexibilita – různé problémy vyžadují různá řešení a hledání nových řešení vyžaduje vydávat se nevyšlapanými cestami. Vždycky hledáme lepší cesty jak dosáhnout společenských dopadů. Podporujeme podnikavost našich partnerů a to znamená i flexibilitu.
  • měření dopadů – měříme to, co děláme a to samé očekáváme od svých partnerů. Ne proto, abychom se porovnávali s ostatními, ale abychom se mohli zlepšovat a rozuměli tomu, kam míříme.
  • podpora hybatelů změn
  • investice se sociálním dopadem

*) Za sociální podnikání považujeme podnikání, kdy podnikatel deklaruje za hlavní cíl sociální dopad a vyhodnocuje ho; 100% zisku reinvestuje do jeho dosahování. Sociálním podnikáním rozumíme i získávání prostředků pro dosahování dopadu ze soukromých zdrojů nebo hnutí či komunita fungující např. na dobrovolné bázi udržitelným způsobem.